Aangifte bij politie Den Haag drie keer geweigerd

Man kan pas na lang aandringen aangifte doen van politiegeweld

dinsdag 24 november 2020

Wat is er gebeurd?
Wij begeleiden veel mensen bij het indienen van een klacht of het doen van een aangifte. Regelmatig komen onze melders bij ons terug met hetzelfde probleem: het doen van een aangifte lukt niet. Zo blijkt het maken van een afspraak voor het maken van een aangifte vaak moeilijk of weigeren agenten soms aangiftes op te nemen. Een van onze melders, Jordan, maakte dit mee bij de politie Den Haag.

Blauwe plekken
In de nacht van 14 augustus rijdt Jordan op zijn motor naar huis, in Den Haag. In de buurt van de Hoefkade wordt hij plots van achteren benaderd door meerdere agenten in burger die hem met wapenstokken slaan. Hij houdt hier blauwe plekken aan over. Ook zijn motor raakt beschadigd. Later hoort hij dat er rellen waren in de Schilderswijk en dat er daarom veel politie op de been was. Jordan was die nacht niet betrokken bij deze rellen, zegt hij tegen ons.

Aangifte tegen de politie niet opgenomen
Jordan wil aangifte doen en belt met het 0900-nummer van de politie. Hij krijgt een vriendelijke agente aan de lijn die hem zegt dat hij diezelfde dag nog naar het bureau kan komen voor een aangifte. Dan wordt plots de verbinding verbroken door een fout in de telefoonlijn. Hij wordt teruggebeld door een mannelijke agent die hem vertelt dat het niet mogelijk is om aangifte te doen. Hij moet eerst een klacht indienen, zegt de man. Hij ontvangt vervolgens een e-mail van de agente die hij eerst aan de lijn had. Daarin staat dat het doen van aangifte door de enorme drukte niet mogelijk is en dat hij een afspraak moet maken.

Kastje naar de muur
Wanneer wij hem spreken, adviseren wij hem om door te zetten. Opnieuw belt hij met het 0900-nummer. Hij maakt een afspraak om de aangifte te doen bij politiebureau Loosduinen. Wanneer hij daar komt blijkt het computersysteem plat te liggen. Hij wordt naar bureau Zuiderpark gestuurd met de belofte dat daar aangiftes handmatig kunnen worden opgenomen. Aangekomen bij bureau Zuiderpark krijgt hij te horen dat er geen handmatige aangiftes worden opgenomen. Ze adviseren hem om via het 0900-nummer een nieuwe afspraak te maken.

Op 9 september lukt het Jordan eindelijk om de aangifte te doen. Hij wordt goed behandeld en voelde zich serieus genomen door de agent die de aangifte opnam. Inmiddels is het eind november. De politie heeft hem gebeld dat de zaak onderzocht wordt, maar hij heeft nog geen inhoudelijke reactie gekregen van de politie of het OM.

Onze visie
Het verhaal van Jordan staat niet op zich. Wij horen te vaak dat het doen van aangifte niet lukt. Het doen van een aangifte, ook tegen agenten, is een recht en moet altijd mogelijk zijn. We adviseren mensen daarom ook met klem om te vragen om het dienstnummer van de agent die de aangifte weigert en dat mee te nemen in de aangifte.