donderdag 18 december 2014

Controle Alt Delete #2

In 2013 hebben we met Controle Alt Delete ‘etnisch profileren’ op de politieke agenda gezet en heeft de nationale politie (h)erkend dat het plaatsvindt.

In 2014 was het tijd voor vervolgstappen.

Op donderdag 18 december 2014 van 19.30 – 23.00 uur was er een GRATIS evenement over de klachtenprocedure en politiediscriminatie in de Melkweg in Amsterdam.

We hebben teruggeblikt op 2014 met Gerbrig Klos van Amnesty over de successen tot nu toe en wat er nog veranderd moet worden. Gevolgd door een Q&A met Mohamed el Achkar, Adjunct-Directeur Bedrijfsvoering Hoofdbureau Politie Haaglanden. Politiechef Miriam Barendse en onze eigen Jair Schalkwijk zijn met elkaar in gesprek gegaan over of de huidige klachtenprocedure binnen de politie.

Kathalijne Buitenweg (College Voor Rechten van de Mens), Tikho Ong (Adb RADAR) en Lida van den Broek (lid onafhankelijke klachtencommissie van de politie) hebben gesproken over de vraag of er in Nederland wel instanties zijn die burgers kunnen helpen tegen politiediscriminatie.

Verder heeft Sinan Çankaya een workshop effectief klagen gegeven, zijn er spokenword performances gegeven door Gershwin Bonevacia en Dijohn Djoez Ronde. Gideon ‘Gikkels’ Everduim heeft de hele avond gemanaged vanuit de DJ booth en is op het einde samengevat door Atta de Tolk. De gehele avond werd net als vorig jaar gehost door Dionne Abdoelhafiezkhan (IZI Solutions). Parallel zijn er twee films gedraaid in de filmzaal waaronder een voorpremière van onze nieuwe film met Mo Anouar: Mohammed onderzoekt etnisch profileren.

In gesprek met jongeren, de eenheidschef van de Politie Midden Nederland en antidiscriminatiebureaus hebben we een aantal knelpunten en verbeterpunten geconstateerd:

  •  er leven veel zorgen over de daadwerkelijke onafhankelijkheid van klachtencommissies.
  •  slechts 10% van de klagers komt bij de onafhankelijke klachtencommissie, wat betekent dat 90% van de klachten door de politie zelf wordt afgehandeld.
  •  de procedure is lang (gemiddeld 26 weken), waardoor er veel doorzettingsvermogen wordt gevraagd van burgers.
  •  er is geen informatie te vinden over de selectiecriteria van leden van de klachtencommissies, of over hun instructies voor het vormen van een oordeel.
  •  de politie koppelt geen informatie terug aan klagende burgers over de gevolgen van de klacht voor de agent (sanctie, evt ontslag).
  •  de politie wil graag bemiddelen om de verstoorde relatie met de burger te herstellen, maar burgers willen soms klagen om een sanctie voor de agent af te dwingen – daar is de huidige klachtenprocedure niet op ingericht.

De avond werd zoals altijd georganiseerd door Blikopeners en IZI Solutions met ondersteuning van Amnesty International Nederland en adb Radar.

« Meer events